Drzemka i jej wpływ na pracę

Według badań NASA zwiększa produktywność o 35%, kreatywność
o 40%, a decyzyjność o 50%. O czym mowa?

Drzemka w pracy to wciąż jedno z większych taboo, tak samo jak wychodzenie na lunch czy na spacer. Szczególnie jeśli jedna osoba utnie sobie popołudniową drzemkę w czasie kiedy koledzy i koleżanki nerwowo odpisują na maile. Tymczasem przeprowadzone badania wyraźnie pokazały jakie korzyści przynosi chwilowe oderwanie się od pracy i skoncentrowanie na odpoczynku i relaksie.

Śledząc wyniki badań CBOS i NATPOL  możemy zauważyć, że odsetek Polaków mających problem ze snem z roku na rok wzrasta. Dla porównania w roku 1992 wynosił 24%, a w roku 2012 już przeszło dwa razy więcej. Można zatem wysnuć wniosek, że okresowe problemy ze snem stają się niestety normą. Ponadto ponad połowa z nas śpi krócej niż zalecane 7 godzin, a jakość snu również uległa pogorszeniu.

Problem z regularnością i odpowiednią ilością snu nie dotyczy tylko Polaków, jest to problem globalny związany z intensyfikacją życia, większą presją czasu, nie radzeniem sobie ze stresem, a także urbanizacją, której konsekwencją jest tzw. skażenie światłem (sztuczne oświetlenie miast nocą) zaburzające wewnętrzny, biologiczny zegar.

Antidotum wydaje się być odpowiednie zarządzanie odpoczynkiem, dbanie o rozwój w zakresie zarządzania emocjami i codzienne praktyki służące efektywnemu odpoczywaniu.

O ile w Polsce temat drzemki w pracy wywołuje spore kontrowersje, o tyle w niektórych krajach krótka drzemka jest docenianą formą podładowania baterii pracowników. A jej pozytywne skutki odczuwają nie tylko zainteresowani, ale też cała organizacja.

Drzemka na Świecie

W Japonii wprowadzono dodatkową 30 minutową przerwę na drzemkę w pracy (inemuri). Pracownicy chwalą takie rozwiązanie, twierdzą, że po drzemce łatwiej im skoncentrować się na pracy, zupełnie tak jak tuż po porannym przebudzeniu. Jednak najbardziej znaną formą wypoczynku jest praktykowana w krajach śródziemnomorskich siesta. Z kolei w Wielkiej Brytanii, Francji, czy USA popularność zyskała 20-minutowa drzemka, tzw. power nap.

Jak krótki sen w pracy może wpłynąć na Twoją pracę i zdrowie?

Oprócz wymienionych wcześniej korzyści, przypomnijmy: redukcja senności, zmęczenia, poprawa koncentracji, w naszym umyśle odbywa się proces inkubacji, czyli łączenie nowych informacji ze starymi. Zatem, drzemka i sen wspomagają pamięć i utrwalanie wiedzy.

Jaka drzemka jest najefektywniejsza?

Najlepszy czas na drzemkę to ok. 6 godzin po przebudzeniu. Jeśli nie możemy sobie pozwolić na odpoczynek w tym czasie, najlepszym rozwiązaniem jest ustalenie stałej pory drzemki, np. po przyjściu z pracy. Pamiętajmy jednak by robić drzemki najpóźniej 4 godziny przed snem. Długość drzemki zależy od wybranego przez nas celu: mikrodrzemki trwające od 3 do 5 minut pobudzają kreatywność, regenerację po pracy zapewnią nam 20-30 minutowe sesje. Zaleca się by drzemka trwała maksymalnie 30-40 minut.

Co robić, jeśli w pracy nie możemy się zdrzemnąć?

Dobrze jest zrobić sobie małą przerwę – 15 minut spaceru czy gimnastyki może znacznie poprawić naszą efektywność. Wydaje Ci się to czymś nierealnym do osiągnięcia? Nic dziwnego, bierzemy udział w szaleńczym wyścigu z czasem. Nauczenie się odpowiednich technik i narzędzi zarządzania sobą w czasie może stać się kluczem do odpowiedniego zbalansowania pracy i odpoczynku.

Aktualności

Comments Closed

Comments are closed.