Kreatywność i innowacyjność w pracy zespołowej

Podstawowy cel treningu:

  • Rozwijanie innowacyjności w rozwiązywaniu problemów organizacyjnych.

 

Cele szczegółowe:

  • Zapoznanie się z kolejnymi etapami procesu rozwiązywania problemów
  • Doskonalenie umiejętności skutecznego identyfikowania i definiowania problemów
  • Poznanie technik wspierających wyszukiwanie rozwiązań
  • Poznanie technik wspierających podejmowanie decyzji
  • Rozwijanie umiejętności pracy w zespole zadaniowym, w tym prowadzenia dyskusji problemowej

 

Program szkolenia:

1. Wprowadzenie w problematykę spotkania.

  • Rola twórczego myślenia w pracy zespołowej
  • Podstawowe reguły rozwiązywania problemów
  • Typowe błędy i blokady kreatywności
  • Elementy racjonalne i poza-racjonalne w myśleniu twórczym
  • Określenie etapów pracy nad rozwiązaniem problemu:
    1) Definiowanie problemu: analiza sytuacji i pogłębienie zrozumienia
    2) Generowanie pomysłów rozwiązań
    3) Ocena rozwiązań, podejmowanie decyzji
    4) Wdrażanie rozwiązania

2. Pierwsza połowa sukcesu – efektywne definiowanie problemów.

  • Wyszukiwanie podstawowej sprzeczności tworzącej problem.
  • Identyfikowanie pseudoproblemów i problemów zastępczych.
  • Techniki wspomagające efektywne definiowanie i rozumienie problemów.
  • Koło analogii.
  • Mind – maping.
  • Podejście systemowe w rozumieniu problemów.
  • Tworzenie puli typowych problemów zawodowych do wykorzystania w trakcie zajęć.
  • Zadanie problemowe realizowane w podzespołach: „Segregator kulek”. Uczestnicy w podzespołach projektują, a następnie wykonują z dostępnych materiałów urządzenie. Jury ocenia skuteczność działania urządzenia, pomysłowość oraz estetykę.
  • Omówienie gry:
    - Czym jest myślenie twórcze?
    - Główne zasady kreatywnego rozwiązywania problemów
    - Typowe indywidualne ograniczenia twórczości.

3. Poszukiwanie różnorodnych i twórczych rozwiązań: użyteczne strategie.

  • Proste techniki stymulujące generowanie pomysłów: bricolage, „małe ludziki”, adwokat diabła
  • Technika burzy mózgów
  • Możliwości zastosowania burzy mózgów
  • Zasady prowadzenia burzy mózgów i dyskusji problemowej
  • Rozwiązywanie praktycznego problemu zgłoszonego przez uczestników treningu
  • Technika czasowników modyfikujących Osborne’a – rozwiązywanie praktycznego problemu
  • Zasady stosowania analizy funkcjonalnej/morfologicznej – rozwiązywanie praktycznego problemu
  • Synektyka: złożona technika rozwiązywania problemów
  • Faza I: wyszukiwanie „problemu zastępczego”. Tworzenie metafor problemu
  • Faza II: rozwiązywanie „problemu zastępczego”
  • Faza III: przenoszenie rozwiązań na problem wyjściowy
  • Możliwości zastosowania synektyki

4.Wybór i wdrażanie rozwiązania. Wybrane sposoby wspierające podejmowanie decyzji.

  • Problemowy model podejmowania decyzji – odniesienie do teorii ról zespołowych Belbina
  • Budowanie ścieżki rozwiązywania problemu
  • Kryteria wyboru rozwiązania przyjętego do wdrożenia
  • Psychologiczne bariery podejmowania decyzji
  • Bariera braku informacji
  • Bariera szacowania ryzyka
  • Bariera braku kompetencji
  • Radzenie sobie ze skutkami podejmowania trudnych decyzji kierowniczych
  • Technika drzewka decyzyjnego: ocena efektów wdrożenia i analiza negatywnych skutków ubocznych
  • Budowanie drzewka decyzyjnego
  • Szacowanie ryzyka wypracowanych rozwiązań
  • Planowanie wdrożenie – podstawowe zasady. Monitoring wdrażanego rozwiązania

5. „Chciałbym wiedzieć, jak to rozwiązać?” : tworzenie puli problemów.

  • Metafory firmy w dwóch odsłonach.
  • „………jest jak…”
  • „Chciałbym, żeby …………………był jak…”
  • Na podstawie metafor i codziennych doświadczeń zawodowych – tworzenie listy problemów do rozwiązania
  • Wstępna analiza problemów: szacowanie poziomu wpływu na problem.
  • Podstawowa zasada efektywności w działaniu: nie trać energii na sprawy, na które nie masz wpływu
  • Tworzenie puli problemów, na które mam wpływ: do wykorzystania w dalszej części zajęć

6. Rozwijanie elastyczności w myśleniu: jak „rozgrzać się” twórczo?

  • Prawa i lewa półkula mózgowa – elementy racjonalne i poza-racjonalne w myśleniu twórczym.
  • Tworzenie skojarzeń typu „łańcuch” i „gwiazda”
  • Wyszukiwanie nietypowych zastosowań codziennych przedmiotów
  • Tworzenie analogii pomiędzy losowo wybranymi obiektami

7. Przekraczanie ograniczeń poprzez nietypowe aktywności. Osobista i zespołowa mandala.

  • Czym jest mandala?
  • Jak namalować osobistą mandalę?
  • Tworzenie mandali osobistej. Praca indywidualna.
  • Mandala grupowa: integrowanie zespołu. Uczestnicy wspólnie układają mandalę zespołową, która składa się z mandali indywidualnych tworzących harmonijną całość.

8. MIND- MAPA. Pogłębianie rozumienia problemu.

  • Po co nam „mapy myśli”?
  • Jak działa mind-mapa i jak można ją wykorzystać?
  • Zasady tworzenia mind-mapy
  • Tworzenie mind-mapy w podgrupach: praca nad realnymi problemami

9. Technika burzy mózgów w różnych odmianach.

  • Założenia, zasady i zastosowanie burzy mózgów.
  • Modyfikacje burzy mózgów:
    - technika grupy normatywnej
    - burza mózgów z losowym „doładowaniem” (wykorzystanie superpozycji)
  • Rozwiązywanie realnych problemów – praca w podzespołach z wykorzystaniem wybranych odmian burzy mózgów

10. Metoda 6 kapelusz Edwarda de Bono.

  • Uczestnicy poznają technikę kapeluszy myślowych, a następnie rozwiązują zdefiniowane przez siebie wcześniej sytuacje problemowe z jej użyciem.

11.Podsumowanie

  • Refleksja końcowa: co zamierzam wprowadzić w życie.
  • Rozdanie certyfikatów i pożegnanie.