Motywowanie i delegowanie zadań

Szkolenie poprzez pokazanie różnych metod motywowania, uczy dobierać adekwatne metody do konkretnego człowieka.

Program szkolenia:

1. Wprowadzenie do koncepcji motywacyjnych.

  • Metafory motywowania – dyskusja
  • Skuteczność kar i nagród – ćwiczenie grupowe
  • Czynniki motywujące i demotywujące:
    - Ćwiczenie indywidualne odwołujące się do doświadczeń uczestników
    - Dwuczynnikowa teoria Herzberga – mini wykład
    - Debata na temat „Czy pieniądze motywują?”
  • Rozumienie potrzeb pracowników jako drogowskaz w wyborze sposobów motywowania:
    - Test Maslow’a – omówienie
    - Piramida potrzeb Maslow’a – mini wykład
    - Praktyczne zastosowanie teorii potrzeb
    - Teoria osiągnięć McClellanda
    - Teoria wzmocnienia wg. B. F. Skinnera
    - Teoria sprawiedliwości wg J. S. Adamsa
    - Teoria oczekiwań Victora Vrooma
    - Teoria ERG wg Alderfera

2. Wpływ poziomu własnej motywacji na zarządzanie ludźmi.

  • Ćwiczenia indywidualne – ocena własnego poziomu motywacji.
  • Określenie barier wewnętrznych i zewnętrznych, które utrudniają większe zaangażowanie się w pracę oraz sposobów przezwyciężania ich – praca w parach.

3. Czynniki demotywujące pracowników.

  • Określenie poziomu motywacji swoich pracowników – praca indywidualna
  • Określenie czynników demotywujących i sposobów przeciwdziałania im – praca w grupach

4. Motywujące kierowanie ludźmi.

  • Motywowanie na etapie:
    - Planowania
    - Delegowania
    - Monitorowania
    - Oceny
  • Omówienie każdego etapu zaczyna się od analizy studium przypadku, określenia czynników demotywujących i adekwatnych sposobów motywowania. Na zakończenie każdego etapu uczestnicy odgrywają scenkę korygującą sytuację opisaną w studium przypadku.
  • Pochwała indywidualna i zespołu – ćwiczenie.
  • Zasady motywowania i skuteczne sposoby motywowania pozafinansowego- podsumowanie, praca w grupach.

5. Co motywuje naszych podwładnych?

  • Indywidualny test na poziom Twojej motywacji, czyli motywuj swoją motywacją
  • Wykorzystanie wiedzy o pracownikach w motywowaniu
  • Zindywidualizowane podejście do motywowania

W tej części poznamy różne teorie motywowania. Uczestnicy wypełniają również test na motywację. W dalszej części sięgamy do trudnych doświadczeń Uczestników i zastanawiamy się jak najlepiej zmotywować pracownika.

6. Trzy etapy wypalenia zawodowego.

  • Autodiagnoza uczestników
  • Omówienie etapów – symptomy
  • Wpływ „ zaawansowania” wypalenia zawodowego u szefa, na rozwój wypalenia jego pracowników
  • Przyczyny wypalenia – sześć obszarów niezgodności między osobą a środowiskiem pracy
    - przeciążenie pracą – piramida zmiany
    - poczucie kontroli – ćw. „mapy”
    - uznanie i nagroda
    - relacje – konflikty lub brak wsparcia – sposoby organizacji zespołów, stymulowanie otwartości
    - poczucie sprawiedliwości – krzywdy
    - wartości – autorefleksja

7. Proces przekazywania odpowiedzialności.

  • Dlaczego tak trudno rozstać nam się z odpowiedzialnością-obawy związane z delegowaniem
  • Pozytywne aspekty przekazywania odpowiedzialności
  • Struktura rozmowy delegującej
  • Scenki rozmów delegujących

Uczestnicy poznają teorię dotyczącą procesu delegowania. Pracujemy ćwicząc na środku w parach bazując na realnych przykładach z życia uczestników. Każda scenka jest omawiana na forum.

8. Proces monitorowania.

  • Planowanie monitorowania – poświęć na to swój czas
  • Struktura rozmowy monitorującej
  • Jak rozmawiać kiedy efekty nie są zadowalające
  • Scenki rozmów monitorujących

Uczestnicy poznają teorię dotyczącą procesu monitorowania. Pracujemy ćwicząc na środku w parach bazując na realnych przykładach z życia uczestników. Każda scenka jest omawiana na forum.

9. Proces oceny i przekazywania informacji zwrotnej.

  • Zasady przekazywania informacji zwrotnej
  • Struktura udzielania informacji zwrotnej / oceny pracownika
  • Przestrzeń dla pracownika – zadbaj o możliwość wypowiedzi
  • Scenki rozmów oceniających

Uczestnicy poznają teorię dotyczącą procesu oceny. Pracujemy ćwicząc na środku w parach bazując na realnych przykładach z życia uczestników. Każda scenka jest omawiana na forum.

Szkolenie prowadzi: