Skuteczna komunikacja interpersonalna

Celem szkolenia jest rozwój umiejętności w zakresie komunikowania się w organizacji, zarówno na poziomie indywidulanym, jak i w współpracujących zespołach.
Szkolenie pokazuje jak skutecznie porozumiewać się i prezentować swoje stanowisko.

Korzyści ze szkolenia:

Po szkoleniu uczestnik będzie potrafił:

  • określić warunki efektywnej komunikacji
  • budować relację w czasie komunikowania się
  • rozumieć znaczenie komunikacji niewerbalnej i jej wpływ na rozmowę
  • wykorzystywać elementy komunikacji niewerbalnej do budowania swojego wizerunku
  • wykorzystywać techniki aktywnego słuchania
  • odróżniać postawę asertywą od agresywnej i uległej
  • formułować asertywna informacje zwrotną
  • asertywnie przyjmować krytykę
  • określić swój typ osobowości
  • formułować komunikaty dostosowane do typów osobowości
  • prowadzić efektywnych dyskusji
  • radzić sobie z różnicą zdań- będzie znał zasady efektywnego prowadzenia zebrań.

Program szkolenia:

1. Proces komunikowania się – wprowadzenie i podstawy:

  • kanały komunikacyjne i poziomy porozumiewania się,
  • komunikacja jedno i dwustronna,
  • postawa i umiejętności osoby komunikatywnej,
  • budowanie efektywnej relacji podczas komunikacji – otwarcie kontaktu.

2. Znaczenie komunikatów niewerbalnych – „mowa ciała”:

  • rozpoznawanie języka ciała,
  • sztuka prezentacji siebie poprzez komunikację niewerbalną,
  • dostosowywanie się do rozmówcy,
  • kontakt wzrokowy.


3. Umiejętności i techniki aktywnego słuchania – jako klucz do sukcesu w komunikacji z innymi:

  • parafraza – wypowiedź rozumiejąca,
  • umiejętne zadawanie pytań,
  • technika odzwierciedlenia.


4. Komunikacja asertywna:

  • prawa asertywne podczas komunikacji, jak je respektować i nie łamać ich,
  • zasady asertywnego odmawiania,
  • wyrażanie uczuć, mówienie o efektach,
  • przekazywanie informacji zwrotnych,
  • sposoby formułowania konstruktywnej krytyki,
  • umiejętność przyjmowania krytyki i pochwał,
  • skuteczne uczestnictwo w dyskusji, zasady argumentowania i przekonywania,
  • komunikaty negatywne, jak je przekazać efektywnie dbając o relację,
  • asertywne radzenie sobie z trudnymi zrachowaniami innych.

5. Typy rozmówców – dostosowanie stylu komunikacji:

  • wpływ typów osobowości na komunikację,
  • znaczenie elastyczności w komunikacji,
  • poziomy dopasowania komunikacji,
  • formułowanie komunikatów dla różnych typów rozmówców.


6. Komunikacja w grupie:

  • Zasady efektywnej komunikacji w grupie
  • Budowanie otwartości
  • Proces i treść w pracy grupy
  • Wykorzystywanie różnicy zdań
  • Umiejętność prowadzenia dyskusji
  • Prowadzenie zebrań

Szkolenie całkowicie oparte jest na metodach interaktywnych, prowadzone jest w charakterze warsztatu, co pozwala na pełne skupienie się uczestników na umiejętnościach praktycznych jedynie opartych na wiedzy teoretycznej.

Wykorzystujemy przede wszystkim techniki:

  • dyskusji grupowych,
  • analizy przypadków,
  • symulacji i zadań do wykonania,
  • ćwiczeń opartych na realnych zadaniach zawodowych uczestników szkolenia,
  • mini wykładów połączonych z prezentacjami multimedialnymi,
  • audiowizualne – analiza materiału video i praca z kamerą.

Szkolenia prowadzi: