Moduł 1.
Zaufanie jako punkt wyjścia do realizacji celów zespołu.
„W kontekście zespołu, zaufanie jest wiarą jego członków w dobre intencje kolegów i koleżanek, przekonaniem, że nie ma powodu do reakcji obronnych, czy ostrożności wobec grupy.” - pisze Patrick Lencioni w książce “Pięć dyskusji pracy zespołowej”. W tym module uczestnicy dowiedzą się, czym jest zaufanie w zespole i z jakich elementów się składa. Dokonają też autodiagnozy swoich zespołów pod kątem 5 najczęstszych dysfunkcji zakłócających wzajemną współpracę.
-
Ćwiczenie – gra symulacyjna wprowadzająca w temat.
-
Czym jest zaufanie? Jak jest określane przez znane postaci, nie tylko z biznesu?
-
Przykłady, case’y opisujące zarządzanie zaufaniem w różnych firmach.
-
Autodiagnoza – jaki jest poziom zaufania w Twoim zespole?
-
Piramida 5 dysfunkcji pracy zespołowej.
Moduł 2.
Wizja lidera skutecznie budującego zaufanie.
Zaufanie w firmie nieodłącznie związane jest ze skutecznym, posiadającym wizję przywództwem. Jeśli pracownicy widzą w zarządzającym lidera, którego cechuje spójność, wiarygodność, wizjonerstwo oraz sprawiedliwość, sami chętniej będą ufać sobie wzajemnie i szefom. Dlatego w tym module uczestnicy zbudują w sobie świadomość wagi posiadania jasnej misji i wizji jako klucza do zbudowania zaufania w swoich zespołach.
-
Czym jest przywództwo w kontekście budowania zaufania - model Stevena Covey`a, koncepcja „Przywództwa wyższego stopnia” Blancharda i podejście Jacka Welch-a.
-
Przykłady roli misji i wizji w budowaniu zaufania w zespołach.
-
Wizja lidera osiągającego doskonałe wyniki, dzięki skutecznemu budowaniu zaufania.
-
Modele przywództwa w zależności od kultury organizacyjnej.
Moduł 3.
Pięć dysfunkcji pracy zespołowej.
Zaufanie oparte na otwartości i braku obaw o złe intencje powoduje, że pracownikom bardziej chce się angażować. Wzrost zaangażowania redukuje opory przed większą odpowiedzialnością. Większa odpowiedzialność to wzrost świadomości wspólnego celu.
-
Przykłady dysfunkcyjnych zespołów – studia przypadków ze świata biznesu.
-
5 dysfunkcji pracy zespołowej wg Patricka Lencioni:
-
brak dbałości o wyniki,
-
unikanie odpowiedzialności,
-
brak zaangażowania,
-
obawa przed konfliktem,
-
brak zaufania.
-
Przezwyciężanie 5 dysfunkcji.
Moduł 4.
Narzędzia budowania zaufania w zespole.
Jeśli teza zawarta w opisie poprzedniego modułu jest przekonująca, należy wdrożyć ją w życie. Do tego potrzebne będą konkretne narzędzia. W tym module uczestnicy poznają je i przećwiczą, aby w prosty i skuteczny sposób budować zaufanie w swoich zespołach.
-
Osobiste historie – jak bardziej otworzyć się na siebie?
-
Grupowy feedback – budowanie świadomości mocnych i słabych stron zespołu.
-
Profilowanie behawioralne poprzez sprawdzone narzędzia diagnostyczne:
-
DISC,
-
Social Style Model,
-
Insights Discovery,
-
Myers-Briggs Type Indicator – MBTI.
Moduł 5.
Zarządzanie konfliktem jako element budowania zaufania.
Zadaniem tego modułu, jest zbudowanie wśród uczestników świadomości, że konflikt nie musi być czymś złym i niekomfortowym. Dowiedzą się, jak rozpoznać symptomy konfliktu w zespole. Będą potrafili rozróżnić rodzaje konfliktów i zamienić konflikty niepotrzebne na konstruktywne. Nauczą się je rozwiązywać poprzez okazanie zaufania w dobre intencje drugiej strony.
-
Czym jest konflikt w zespole?
-
Symptomy pojawienia się konfliktów.
-
Dynamika rozwoju konfliktu w grupie i indywidualnie.
-
Rodzaje konfliktów – konflikty niepotrzebne i naturalne.
-
Najczęstsze powody konfliktów w zespole.
-
Sposoby radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi w zespole.
Moduł 6.
Zaangażowanie zespołu budowane na zaufaniu.
Uczestnicy zdobędą wiedzę i umiejętności, jak angażować się w konflikt, aby osiągnąć konsensus dotyczący podejmowania ważnych decyzji, w sytuacji kiedy członkowie zespołu początkowo mają odmienne zdania. Dowiedzą się, jakie są poziomy zaangażowania i jak w prosty i systematyczny sposób budować zaangażowanie członków zespołu.
-
Motywacja a zaangażowanie w zespole - różnice.
-
Poziomy zaangażowania – jak ciągle podsycać ten ogień?
-
12 czynników budowania zaangażowania zespołu w oparciu o zaufanie.
-
Autodiagnoza – co mnie najbardziej angażuje?
Moduł 7.
Budowanie odpowiedzialności w pracy zespołowej.
Ten moduł porusza rolę brania na siebie odpowiedzialności przez członków zespołu, w wykonywanych zadaniach i projektach.
-
Zdefiniowanie pojęcia „odpowiedzialność” we współpracy członków zespołu.
-
Gdzie ludzie najczęściej lokują odpowiedzialność?
-
Autodiagnoza – lokowanie odpowiedzialności.
-
Jak poprzez budowanie zaufania zachęcić zespoły do brania większej odpowiedzialności?
Moduł 8.
Koncentracja na celach zespołu.
W tym module uczestnicy dowiedzą się jak uniknąć tzw. efektu silosów, który zakłóca współpracę w wielu firmach. Efekt ten występuje wtedy, gdy firma jest podzielona na niezależne od siebie działy, jednostki biznesowe, odizolowane jedna od drugiej, niczym betonowe silosy. Pracownicy i menedżerowie skupiają się na wynikach swojego działu i nie przejmują się całością biznesu, nie obchodzi ich, co się dalej dzieje z wynikiem ich pracy.
-
Czym są „silosy” w organizacjach?
-
Wpływ budowania zaufania na likwidację “silosów” w firmie.
-
Jak budować większą świadomość wspólnego celu?
-
Efekt „tankowca”- jak zawczasu dostrzec górę lodową, aby uniknąć zderzenia.
-
Misja i wartości jako elementy wspierające świadomość wspólnego celu.