


Kod produktu: htz
szkolenie
Zaawansowany trening dla trenerów
Efektywne uczenie dorosłych, budowanie postawy zaangażowania, facylitacja, mediacja oraz egzekwowanie wiedzy i umiejętności.
[ realizujemy szkolenia zarówno stacjonarne
jak i w formule Live Training ]
Live Training
to nie Webinar
To przede wszystkim Umiejętności,
a nie jedynie Wiedza
SZKOLENIE OTWARTE
(Dla osoby)
Obecnie szkolenie jest niedostępne
w formie otwartej (dla osoby).
Jeśli interesuje cię to
szkolenie...
Szkolenie ZAMKNIĘTE
(Dla grupy)
Stacjonarne lub
Live Training »
szkolenie online
Liczba osób
stacjonarne: 15 / 15
online: 12 / 12
Miejsce:
Online, dowolne
9 970 PLN netto
Opis szkolenia
Celem szkolenia będzie nabycie praktycznych umiejętności związanych z realizacją procesu rozwojowego i szkoleniowego, diagnozowaniem i analizą luk kompetencyjnych w przedsiębiorstwie, przygotowaniem merytorycznym i technicznym szkoleń, dbaniem o ich atrakcyjność i różnorodność form, radzeniem sobie z trudnymi niestandardowymi sytuacjami na sali szkoleniowej, udzielaniem konstruktywnej informacji zwrotnej, prowadzeniem warsztatów kreatywnych, opartych o proces facylitacji oraz wypracowaniem narzędzi w działaniach mediacyjnych związanych z rozwiązywaniem trudnych sytuacji i konfliktów.
Proponowane warsztaty i scenariusz działań w poszczególnych modułach pozwolą umieścić uczestników w okolicznościach adekwatnych do rzeczywistych sytuacji, zmuszą ich do działania zarówno samemu, jak i w zespole, refleksji odnośnie dotychczasowych sposobów rozwoju pracowników, wymianę wiedzy i doświadczeń pomiędzy uczestnikami a także wypracowanie efektywnego modelu zarządzania projektami rozwojowymi i szkoleniowymi w specyfice firm uczestników.
Program szkolenia
I. SAMO ŻYCIE, CZYLI SYTUACJE TRUDNE NA SZKOLENIU
Trener powinien odpowiadać na zapotrzebowanie osób, które ma rozwijać jednocześnie dbając o interes firmy i postawione cele. W module omówione zostaną trudne sytuacje na sali szkoleniowej z jakimi uczestnicy mogą się spotkać. Przećwiczone zostaną również pożądane reakcje na nie. Uczestnicy zapoznają się z zaawansowanymi technikami interwencji trenerskiej.
- Pierwsze prawo Murphiego – czyli na szkoleniu wszystko zdarzyć się może.
- Jak wygrać grę „dziś dopadniemy trenera”? Trudne sytuacje na sali szkoleniowej i sposoby radzenia sobie z nimi.
- Wpływ procesu grupowego na zachowania uczestników.
-
Praca z trudnym uczestnikiem:
- Źródła zachowań niechętnych i agresywnych.
- Diagnoza trudnej sytuacji.
- Profilaktyka a nie gaszenie pożarów.
-
Typologia trudnych uczestników i katalog sposobów reagowania:
- Potrzeby społeczne jednostki.
- Praca z oporem.
- Odczytywanie zachowań niewerbalnych.
-
Sposoby radzenia sobie z konfliktem na sali szkoleniowej:
- Drabinka interwencji.
- Stosowanie strategii asertywnej.
- Niestandardowe sytuacje podczas szkoleń.
- Szkolenie w parze - wady i zalety.
- Zasady prowadzenia konsultacji indywidualnych.
II. COACHING POSZKOLENIOWY - ROLA TRENERA W KREOWANIU ŚWIADOMEJ ZMIANY
Coaching to nie tylko metoda - to we współczesnej organizacji opartej na wiedzy postawa zarządzania. Prawidłowa realizacja procesu coachingu wymaga sporych umiejętności. Moduł umożliwi uczestnikom zdobycie wiedzy i umiejętności związanych z wdrażaniem metod coachingowych po szkoleniu, zrozumieniem i prawidłowym wykorzystaniem wypracowanych narzędzi oraz tworzeniem tzw. action planu.
-
Schemat procesu coachingu – charakterystyka faz i kastomizacja działań do specyfiki firm uczestników:
- analiza
- plan
- wdrożenie
- ocena
-
Struktura rozmowy coachingowej - przebieg sesji poszkoleniowej:
- Przygotowania do rozmowy.
- 4 krokowy model realizacji rozmowy – od celu do action planu.
- Identyfikacja pomocnych pytań.
-
Realizacja - „sesji” coachingowej z pracownikiem:
- Trener-Coach i Pracownik wspólnie określają cel spotkania. Cel może wynikać z ustalonego wcześniej zadania wdrożeniowego przedstawionego na szkoleniu, może też być określony na bazie problemu zgłoszonego przez Pracownika.
- Trener-Coach i Pracownik na bazie dokonanych wcześniej obserwacji zachowań pracownika określają poziom realizacji celu: elementy (zachowania) pożądane i do poprawy.
- Trener-Coach i Pracownik wspólnie określają potrzeby zmian oraz to jaki powinien być ich zakres i jakimi metodami ma być realizowany.
- Trener-Coach i Pracownik umawiają się na wykonanie zadania, Tworzenie action – planu, ustalenie wskaźników efektywności i kroków jego realizacji.
- Tworzenie banku dobrych praktyk na realizację efektywnego coachingu poszkoleniowego w specyfice firm uczestników.
III. EWALUACJA DZIAŁAŃ SZKOLENIOWYCH, CZYLI JAK ZBADAĆ EFEKTYWNOŚĆ I „ZWROT Z INWESTYCJI”
Zbadanie efektywności działań rozwojowych i realizacja ich celów jest równie istotnym elementem procesu szkoleniowego, jak diagnoza potrzeb szkoleniowych oraz bezpośrednia praca z uczestnikami. Ważne jest podejście systemowe, w którym analizie poddawane jest nie tylko samo szkolenie i jego rezultaty, ale także uwarunkowania całego procesu szkolenia: oceny kontekstu, oceny wkładu, samej akcji szkoleniowej, oceny reakcji uczestników oraz oceny wyników.
- Ewaluacja a walidacja. Modele badania efektywności szkoleń.
-
Ewaluacja procesów szkoleniowych na „gorąco” i „zimno”:
- Model ewaluacji projektów szkoleniowych według D. Kircpatricka.
- Sprawdzanie stopnia zmiany postaw i zachowań.
- Narzędzia ewaluacji: kwestionariusze, ankiety, raporty, rekomendacje.
- Zasady tworzenia ankiety poszkoleniowej.
- Zadania wdrożeniowe – jak konstruować, wprowadzać i oceniać?
- Follow-up czym jest, z jakich elementów się składa , kiedy warto go stosować.
- Wskaźniki biznesowe pokazujące zwrot z inwestycji. Co możemy mierzyć?
Sprawdzenie, w jakim stopniu cele projektu zostały zrealizowane i postawienie sobie pytań: Jakie kompetencje zostały pozyskane dla firmy? W jakim czasie pozyskano kompetencje? Czy projekt zmieścił się w zaplanowanym budżecie? - pozwoli wyciągnąć wnioski, utrwalić dobre praktyki i zaplanować przyszłe działania. Warto również cyklicznie stawiać sobie pytanie: Czy obecne kompetencje w organizacji wciąż zapewniają sukces i jak dalej kontynuować proces?
IV. KONFLIKTY W ZESPOLE, TRENER JAKO MEDIATOR W ROZWIĄZYWANIU TRUDNYCH SYTUACJI
W module tym uczestnicy na bazie gier i casy study będą przyglądać się zjawisku konfliktu, a w symulowanych sytuacjach w nim bezpośrednio uczestniczyć. Na bazie tych doświadczeń wypracowana zostanie metodologia zarządzania konfliktem i narzędzi jego konstruktywnego rozwiązania.
- Potrzeby merytoryczne a potrzeby psychologiczne członków zespołu i ich wpływ na proces i efekt realizowanego zadania i atmosferę pracy.
- Dlaczego dochodzi do konfliktów w zespole? Czy konflikt zawsze jest zjawiskiem negatywnym?
- Sposoby diagnozowania sytuacji konfliktowych w specyfice firm uczestników.
- Konstruktywne radzenie sobie z sytuacją konfliktu. Jak wykorzystać pozytywne i negatywne efekty konfliktów w zespole.
Zasadniczą rolą ćwiczeń i aktywności w tym module będzie pogłębiona analiza i mierzenie się z rzeczywistymi problemami grupy. Najważniejsze wnioski będą spisywane na flipie tworząc bank dobrych praktyk, który zostanie w formie materiałów poszkoleniowych przesłany uczestnikom.
- Najpierw profilaktyka, potem gaszenie pożarów. Strategie radzenie sobie z trudnymi sytuacjami.
- Tworzenie obszarów porozumienia. Pomiędzy współpracą, kompromisem a dominacja.
-
Technika budowania świadomego wyboru postawy pro aktywnej. Na co mam wpływ jako trener. Koła wpływu:
- Między bodźcem a reakcją .Strategie radzenia sobie z postawą reaktywną.
- Ocena własnych zasobów i środków niezbędne do realizacji zamierzonych działań.
- Co mnie ogranicza? Co mogę z tym zrobić? Bariery utrudniające efektywne wykorzystanie potencjału uczestników.
V. ROLA TRENERA JAKO FACYLITATORA W GRUPOWYM ROZWIĄZYWANIU PROBLEMÓW OPARTYM O TECHNIKI KREATYWNE
Facylitacja charakteryzuje się elastycznością, oryginalnością myślenia oraz wrażliwością i umiejętnością dokonywania przekształceń rzeczywistości oraz angażowania stron o różnych punktach widzenia. Twórcze podejście do rozwiązywania problemów, sprawia, że jesteśmy bardziej usatysfakcjonowani, czujemy się spełnieni w tym co robimy zarówno w naszym życiu zawodowym, jak i prywatnym. Dzięki tym umiejętnościom minimalizujemy lęk przed problemami i przeszkodami, a w dzisiejszym świecie ciągłych zmian to niezwykle pożądane cechy.
- Pojęcie myślenia twórczego oraz twórczego rozwiązywania problemów.
- Podejście tradycyjne i aktywizujące.
-
Wyzwania współczesnego biznesu – internalizacja i współuczestniczenie w procesie:
- Na czym polega sztuka bycia kreatywnym i tworzenia nowatorskich rozwiązań.
- Kreatywność jako cecha osobowa oraz kreatywność, jako proces grupowy.
- Myślenie kreatywne, a innowacyjność.
- Problemy zamknięte i problemy otwarte - zadania wstępne, których celem jest ukazanie uczestnikom różnicy pomiędzy problemami konwergencyjnymi (zamkniętymi), a problemami dywergencyjnymi (otwartymi).
W jaki sposób umiejętnie definiować problem? jak formułować wyzwania? Jaki techniki i metody definiowania oraz opisania problemu są najbardziej odpowiednie i skuteczne w specyfice rozwiązywania problemów, konfliktów i napięć?
- Zasady formułowania problemu – sprecyzowania wyzwania.
-
Techniki niskiego, średniego i wysokiego ryzyka w procesie facylitacji:
- Myślenie linearne vs myślenie lateralne – Kapelusze Edwarda de Bono.
- Ocena i selekcja pomysłów: macierz efektywności / łatwości wdrożenia. Techniki weryfikacji rozwiązań.
- Diagram Ryby – wykres Ishikawy - identyfikacja wszystkich możliwości.
- Technika 5 x why?
- Znaczenie zasobów efektywnego komunikowania się podczas pracy grupy kreatywnej.
- Indywidualność każdej jednostki jako warunek istnienia i powodzenia w pracy grupy kreatywnej.
- Różnice w myśleniu kreatywnym i propozycjach rozwiązań w zależności od preferowanego stylu zachowań. Jakie zadania preferują członkowie danego stylu podczas tworzenia rozwiązań metodami pracy kreatywnej - analiza i wnioski.
VI. Warsztat Train the Trainers – Trening umiejętności
Uczestnicy w parach pod okiem trenera prowadzącego przygotowują fragment swojego warsztatu / sesji kreatywnej / pracy grupowej w oparciu o aktywne metody rozwiązywania konfliktów i mediacji.
-
Autorskie warsztaty uczestników.
- Videotraining z uwzględnieniem tzw. „stop-klatki”.
- Ćwiczenia na realnych sytuacjach treningowych uczestników.
- Praca w oparciu o programy szkoleniowe uczestników.
-
Sesja informacji zwrotnych uczestników i trenera:
- Diagnoza swoich mocnych stron i dalszych obszarów do zmiany.
- Stworzenie własnego action-planu rozwoju.
- Zbudowanie katalogu dodatkowych technik i metod dopasowanych do specyfiki działań rozwojowych w firmach uczestników i przećwiczenie ich.
Wypracowane dobre praktyki uwzględniające specyfikę branży i rodzaj klienta zostaną spisane, opracowane i przekazane po szkoleniu jako Bank Pomysłów.
Method Balance TM
Metody pracy stosowane podczas szkolenia:Informacje dodatkowe
AGENDA
Szkolenia Otwarte - LIVE TRAINING
[Online]
3 dni * 4h - ÷
Szkolenia Otwarte - STACJONARNE
[Warszawa, Kraków, Poznań]
2 dni * 8h - ÷
Szkolenia Zamknięte
[Live Training i Stacjonarne]
Agenda ustalana indywidualnie
CENA SZKOLENIA OBEJMUJE
- materiały szkoleniowe
- dyplom ukończenia szkolenia
- pomoc i konsultacje po szkoleniu
- obiady i przerwy kawowe (Szkolenia Otwarte w formule Stacjonarnej)
SZKOLENIE ZAMKNIĘTE
- Forma grupowa szkolenia daje możliwość dostosowania go zarówno do oczekiwań szkolonej grupy, jak i do potrzeb organizacji.
- Możecie Państwo skorzystać z opcji badania potrzeb szkoleniowych na różnych stopniach zaawansowania.
- W przypadku formy grupowej macie Państwo wpływ na kształt programu szkolenia i dobór stosowanych metod - elementy te są z Państwem indywidualnie konsultowane.
- Szkolenie w opcji grupowej może zostać wzbogacone o dodatkowe elementy, jak chociażby: coaching, indywidualny feedback od Trenera/Eksperta, czy follow up.
- W tym wariancie szkolenia to Państwo decydują o jego terminie i miejscu, gdzie się odbędzie.
- Szkolenie może być prowadzone przez dwóch Trenerów/Ekspertów.
- W tej opcji macie Państwo możliwość przeszkolenia jednocześnie nawet kilkuset osób - dysponujemy szeroką grupą Trenerów/Ekspertów o identycznym poziomie merytorycznym i warsztatowym.