Kod produktu: htt
szkolenie
Trening dla trenerów
Efektywne uczenie dorosłych, budowanie postawy zaangażowania, facylitacja, mediacja oraz egzekwowanie wiedzy i umiejętności.
[ realizujemy szkolenia zarówno stacjonarne
jak i w formule Live Training ]
Live Training
to nie Webinar
To przede wszystkim Umiejętności,
a nie jedynie Wiedza
SZKOLENIE OTWARTE
(Dla osoby)
Obecnie szkolenie jest niedostępne
w formie otwartej (dla osoby).
Jeśli interesuje cię to
szkolenie...
Szkolenie ZAMKNIĘTE
(Dla grupy)
Stacjonarne lub
Live Training »
szkolenie online
Liczba osób
stacjonarne: 15 / 15
online: 12 / 12
Miejsce:
Online, dowolne
9 970 PLN netto
Opis szkolenia
Celem szkolenia będzie nabycie praktycznych umiejętności związanych z realizacją procesu rozwojowego i szkoleniowego, diagnozowaniem i analizą luk kompetencyjnych w przedsiębiorstwie, przygotowaniem merytorycznym i technicznym szkoleń, dbaniem o ich atrakcyjność i różnorodność form, radzeniem sobie z trudnymi niestandardowymi sytuacjami na sali szkoleniowej, udzielaniem konstruktywnej informacji zwrotnej, prowadzeniem warsztatów kreatywnych, opartych o proces facylitacji oraz wypracowaniem narzędzi w działaniach mediacyjnych związanych z rozwiązywaniem trudnych sytuacji i konfliktów.
Proponowane warsztaty i scenariusz działań w poszczególnych modułach pozwolą umieścić uczestników w okolicznościach adekwatnych do rzeczywistych sytuacji, zmuszą ich do działania zarówno samemu, jak i w zespole, refleksji odnośnie dotychczasowych sposobów rozwoju pracowników, wymianę wiedzy i doświadczeń pomiędzy uczestnikami a także wypracowanie efektywnego modelu zarządzania projektami rozwojowymi i szkoleniowymi w specyfice firm uczestników.
Program szkolenia
I. „PUNKT WYJŚCIA" - ROZWIJANE KOMPETENCJI A ZAKRES PROJEKTU SZKOLENIOWEGO
Podstawowym założeniem wdrażania systemu szkoleń jest zagwarantowanie odpowiednich zasobów kompetencji do osiągnięcia strategicznych celów firmy.
- Orientacja strategiczna. Organizacja teraz – organizacja przyszłości.
- Luki kompetencyjne – odzwierciedlenie różnic. Diagnoza i wiązanie ich z celami biznesowymi.
- Jak Inspirować? Poszukiwanie nowych, alternatywnych rozwiązań.
Zarządzanie kompetencjami w nowoczesnej organizacji jest pomostem pomiędzy misją, wizją i strategią przedsiębiorstwa z jednej strony, a kompetencjami potrzebnymi do wykonywania specyficznych funkcji z drugiej. Przedsiębiorstwo stawia sobie cele krótko-, średnio- i długoterminowe. Zarządzanie szkoleniami i rozwojem kompetencji pracowników jest metodą realizacji tych celów.
- Porównanie zidentyfikowanych kompetencji z benchmarkami rynkowymi.
- Adekwatność zmian a zmieniającej się strategia organizacji.
-
Biznesowe uwarunkowania do zarządzania projektami szkoleniowymi:
- Niewystarczające efekty w zakresie realizacji strategii firmy.
- Potrzeby i wymagania klientów zewnętrznych i wewnętrznych.
- Szybkie zmiany technologiczne.
- Duża konkurencja w branży.
- Płytki rynek specjalistów.
- Realizowana lub planowana zmiana w firmie (fuzja, przejęcie, łączenie struktur organizacyjnych).
- Wartości wynikające z kultury organizacyjnej firmy.
II. ANALIZA I IDENTYFIKACJA POTRZEB SZKOLENIOWYCH
Działy szkoleń, osoby odpowiedzialne za proces rozwojowy pracowników, Trenerzy zadają sobie najczęściej pytanie: które techniki są najmniej czasochłonne, jednocześnie dając najwięcej wiarygodnych informacji z punktu widzenia projektowanych działań szkoleniowych? Czym jest efektywne badanie potrzeb szkoleniowych?
- Deklaracje a stan faktyczny. Pozorna praktyka „szycia na miarę”, czyli mijanie się z rzeczywistością. Potrzeba a zachcianka szkoleniowa.
- Jak jest teraz, a co powinno ulec zmianie? Analiza „biegunów”.
- Błąd pozyskiwania umiejętności przydatnych, a nie kluczowych. Czy szkolenie jest najlepszym rozwiązaniem? Szkolenie a inne metody rozwojowe.
- Analiza zakresu obowiązków, wymagań oraz rezultatów pracy na poszczególnych stanowiskach.
-
Narzędzia diagnozy potrzeb szkoleniowych:
- Analiza dokumentacji.
- Development centre.
- Testy kompetencji.
- Panele ekspertów (grupy fokusowe).
- Wywiady z managerami i / lub pracownikami.
- Warsztaty z zarządem i / lub managerami.
- Wywiady z klientami / dostawcami.
Podczas identyfikacji ważnych dla firmy kompetencji warto wyszczególnić wskaźniki behawioralne, które według managerów w największym stopniu wpływają na realizację celów jednostki lub całej organizacji.
- Budowanie programu szkolenia w oparciu o uzyskane informacje.
- Wyszczególnienie stanowisk lub grup stanowisk, dla których będą realizowane projekty szkoleniowe.
- Dopasowywanie narzędzi do zdiagnozowanych potrzeb.
- Potrzeby organizacji i potrzeby uczestników szkolenia. Kierowanie procesem zmian.
III. DEFINIOWANIE CELÓW SZKOLENIA
W trakcie projektowania działań szkoleniowych warto zadać sobie pytanie: Co chcemy osiągnąć za kilka lat? Co powinniśmy umieć? Jakimi kompetencjami musimy wtedy dysponować? Jakie zachowania będą leżały u podstaw efektywnej realizacji obowiązków na danym stanowisku?
-
Jak formułować ogólne i operacyjne cele treningu?
- Ogólna identyfikacja zamierzeń – analiza obszarów wymagających interwencji.
- Utworzenie celów szczegółowych i ustalenie hierarchii ich ważności.
- Weryfikacja postawionych celów zgodnie z zasadą SMART.
- Narzędzia oddziaływania na poziomy wiedzy, umiejętności i postaw.
Z punktu widzenia firmy ważne jest, aby skoncentrować się na tych umiejętnościach, które są najistotniejsze dla efektywnego wykonywania obowiązków i realizacji celów firmy, które przedstawiają wymierną wartość dla przedsiębiorstwa z punktu widzenia jego zamierzeń strategicznych, umożliwiają płynność i są motorem rozwoju.
- Jak przetłumaczyć” język celów na język zachowań pracowników.
- Uświadamianie źródeł i przyczyn, które stoją za określonymi problemami lub zachowaniami.
- "Sprzedawanie" szkoleń i oparcie ich programu na rzeczywistych problemach nurtujących organizację.
- Dostosowanie szkolenia i programów rozwojowych do specyfiki firm uczestników.
IV. ZASADY UCZENIA LUDZI DOROSŁYCH
Zdobywanie wiedzy i nowych umiejętności wymaga aktywności uczącego się. Nie jest możliwe „bycie rozwijanym”. Odpowiedzialność za efekty powinna być zawsze po stronie pracownika. Kluczem jest to, widział korzyści, które przyniesie opanowanie określonej umiejętności… i straty, którą poniesie pozostając na aktualnym poziomie kompetencji. Rozwój jest motywatorem odnoszącym się do każdej osoby w organizacji: łączy cele strategiczne organizacji, ich realizację oraz osobisty rozwój kariery i celów.
-
Mechanizmy uczenia się dorosłych, a motywacja:
- Zaangażowanie i dobrowolność - prawo reaktancji.
- Rozumienie znaczenia i wartości tego, czego się uczą.
- Odwoływanie się do swoich doświadczeń.
- Przyzwolenie na popełnianie błędów.
-
Wpływ metod szkoleniowych na skuteczność i atrakcyjność przekazu:
- Potrzeby społeczne jednostki.
- Nawyki i wzorce zachowań.
- Podstawowe zasady andragogiki. Etapy i style uczenia się dorosłych .
-
Cykl D. Kolba w procesie uczenia się:
- I Etap – Doświadczenie.
- II Etap – Refleksja.
- III Etap – Teoria (uogólnienie).
- IV Etap - Zastosowanie (wdrożenie).
- Efektywne wykorzystywanie modelu Cyklu Kolba w prowadzeniu szkolenia.
- Autodiagnoza własnego stylu uczenia się w oparciu o test D. Kolb’a.
- Bariery w uczeniu się dorosłych – czego unikać. Efekt facylitacji społecznej, kapitanoza, próżniactwo grupowe, spójność grupowa.
V. POMIĘDZY FEEDBACKIEM, MENTORINGIEM A COACHINGIEM - NARZĘDZIA W ROZWOJU PRACOWNIKÓW
Czym jest a czym nie jest informacja zwrotna? Jakie warunki trzeba spełnić, by wprowadzić „feedbackowy” styl zarządzania w Organizacji? Feedback, Mentoring i Coaching to już nie tylko metody - to we współczesnej organizacji podstawa komunikacji. Konieczne jest zrozumienie korzyści i internalizacja samych pracowników związana ze zmianą postawy.
- Warunki powodzenia feedbackowego stylu zarządzania i rozwoju.
- Rola kultury feedbackowej w organizacji. Mity, fakty , dobre praktyki.
-
Rola Trenera a pozycja Mentora / Coacha - zmiana perspektywy:
- Ustalenia jasnych kryteriów i sposobów realizacji feedbacku.
- Źródła informacji o lukach kompetencyjnych i obszarach do rozwoju.
-
Jak budować kulturę feedbackową w organizacji?
- Kluczowe czynniki sukcesu. Identyfikacja przydatnych kompetencji trenera.
- Sprzężenie zwrotne. Gotowość do przyjmowania informacji zwrotnych.
- Pomiędzy logiką emocjami a wartościami. Wypracowanie skutecznych metod udzielania feedbacku i oparcie go o proces.
- Różne reakcje ludzi na udzielana informację zwrotną – jak sobie radzić z oporem przy pomocy narzędzi komunikacyjnych?
- Jak wykorzystać komunikację perswazyjną do osiągania zamierzonych rezultatów i pozyskania sprzymierzeńców procesu budowania kultury feedbacku?
- Jak efektywnie wykorzystać własne mocne strony w celu zminimalizowania negatywnych reakcji na zmianę?
Zadaniem trenerów jest inspirowanie pracowników do samodzielnej, jak najlepszej realizacji zadań oraz poszukiwania rozwiązań w przypadku sytuacji trudnych i niestandardowych. Ważne by umiejętnie stosować strategię ich angażowania z poziomu tzw. „internalizacji” , czyli utożsamiania z celami firmy, zespołu, a nie poprzez stymulowanie karami i nagrodami.
- Kary i nagrody, autorytet, internalizacja – motywacja na miarę nowych wyzwań.
- Przyczyny niewykonywania obowiązków. Pomiędzy wspieranie a korygowaniem.
- Król PIK. Uświadomienie roli pytań i zjawiska reaktancji w rozwoju i budowaniu relacji Trener – Pracownik.
-
”Chwal za starania, nagradzaj za efekty”. Oddzielanie faktów od opinii:
- Struktura udzielania informacji zwrotnej - przygotowania do rozmowy.
- „Co dobrze, a co źle”. Informacja o realizacji zadania.
- „Zawalony temat”, czyli konstruktywna krytyka.
- Egzekwowanie własnych praw i ustanawianie granic psychologicznych.
- Model asertywnej odmowy. Przyjmowanie i wyrażanie oceny.
VI. METODYKA, NARZĘDZIA I PROCES, CZYLI JAK POWINNO SIĘ BUDOWAĆ EFEKTYWNE SZKOLENIE
Jednym z najważniejszych aspektów dobrze przygotowanego i przeprowadzonego szkolenia jest odpowiedni dobór narzędzi i metod warsztatowych, czyli metodyka szkolenia. Zróżnicowane narzędzia, nieschematyczny sposób ich wykorzystania, kreatywne i nowatorskie ich użycie sprawi, że szkolenie wpłynie na poziom przyszłych umiejętności uczestników. Moduł poświęcony zostanie omówieniu, przećwiczeniu i praktycznemu tworzeniu wybranych narzędzi szkoleniowych.
- Jest z czego wybierać – przedstawienie palety narzędzi warsztatowych.
- Metodyka szkolenia a proces grupowy – jakie instrumenty stosować w poszczególnych etapach.
- Style komunikacji społecznej uczestników i dobór do nich metod szkoleniowych.
- Icebreaker i Energizer – sposoby na wyzwolenie energii w grupie.
- Case study – jak konstruować, kiedy wykorzystywać, jakie wnioski wyciągać?
- Jak przygotować i przeprowadzić udaną scenkę szkoleniową?
- Dlaczego wykład szkoleniowy musi być mini?
- Czy warto podczas szkolenia oglądać filmy?
- Burza mózgów czy dyskusja moderowana? A może jedno i drugie?
- Zasady konstruowania ćwiczeń indywidualnych i grupowych.
Dobrze przygotowany scenariusz szkolenia daje pewność jego powodzenia i ogranicza trudne sytuacje na sali szkoleniowej. Przygotowanie „szkieletu” warsztatu musi być zbieżne z ustalonymi celami szczegółowymi na trzech poziomach: postawy, umiejętności i wiedzy.
-
Scenariusz szkolenia a Cykl Kolba wraz z jego rozszerzeniami:
- Moduł jako podstawowa jednostka szkoleniowa.
- Dobór narzędzi do poszczególnych etapów Cyku Kolba.
- Metody o niskim, średnim i wysokim ryzyku. Kiedy, jakie stosować?
Method Balance TM
Metody pracy stosowane podczas szkolenia:Ćwiczenia z kamerą
Symulacje i case study
Scenki, odgrywanie ról
Ćwiczenia indywidualne
Ćwiczenia grupowe
Dyskusje moderowane
Wykład
Prezentacje
Zadania indywidualne
Informacje dodatkowe
AGENDA
Szkolenia Otwarte - LIVE TRAINING
[Online]
3 dni * 4h - ÷
Szkolenia Otwarte - STACJONARNE
[Warszawa, Kraków, Poznań]
2 dni * 8h - ÷
Szkolenia Zamknięte
[Live Training i Stacjonarne]
Agenda ustalana indywidualnie
CENA SZKOLENIA OBEJMUJE
- materiały szkoleniowe
- dyplom ukończenia szkolenia
- pomoc i konsultacje po szkoleniu
- obiady i przerwy kawowe (Szkolenia Otwarte w formule Stacjonarnej)
SZKOLENIE ZAMKNIĘTE
- Forma grupowa szkolenia daje możliwość dostosowania go zarówno do oczekiwań szkolonej grupy, jak i do potrzeb organizacji.
- Możecie Państwo skorzystać z opcji badania potrzeb szkoleniowych na różnych stopniach zaawansowania.
- W przypadku formy grupowej macie Państwo wpływ na kształt programu szkolenia i dobór stosowanych metod - elementy te są z Państwem indywidualnie konsultowane.
- Szkolenie w opcji grupowej może zostać wzbogacone o dodatkowe elementy, jak chociażby: coaching, indywidualny feedback od Trenera/Eksperta, czy follow up.
- W tym wariancie szkolenia to Państwo decydują o jego terminie i miejscu, gdzie się odbędzie.
- Szkolenie może być prowadzone przez dwóch Trenerów/Ekspertów.
- W tej opcji macie Państwo możliwość przeszkolenia jednocześnie nawet kilkuset osób - dysponujemy szeroką grupą Trenerów/Ekspertów o identycznym poziomie merytorycznym i warsztatowym.