


Kod produktu: zbz
szkolenie
Budowanie zespołu, współpraca i efektywna komunikacja
- Czym kieruje się Twój zespół?
- Co go motywuje do skutecznego działania?
- Jak przekazać zadania aby pracownicy czuli, że realizując cele firmowe, realizują również własne cele?
- Jak postawić granice, aby nie być zbyt "miękkim" ani "zbyt kontrolującym" managerem?
Skuteczny lider w firmie, potrzebuje nie tylko znajomości modelów teoretycznych, ale również kompetencji w zakresie rozumienia zachowań i postaw w swoim zespole, diagnozy i rozumienia własnych zachowań. Są to umiejętności na poziomie psychologii funkcjonowania grupy.
Manager może rozwijać swoją inteligencję emocjonalną i społeczną – tego również można się nauczyć! Obecnie managerowie największych przedsiębiorstw na świecie przyznają, że ponad 73% efektów w przywództwie zależy od kompetencji społecznych i emocjonalnych managera.
Uczestnicząc w tych warsztatach będziesz miał/a okazję nie tylko przyjrzeć się działaniu zespołu i na własnej skórze doświadczyć reakcji pracowników, ale również popracować nad własnymi kompetencjami managerskimi w relacji z zespołem.
Doświadczysz zmian, które rządzą tajemnicami małych grup społecznych. Dzięki obserwacji tych zmian właściwie zdiagnozujesz rozwój własnego zespołu i nauczysz się delegować zadania, oraz wyrażać asertywne komunikaty managerskie takie jak expose, konstruktywna krytyka, reprymenda, ale również nieoceniająca informacja zwrotna.
[ realizujemy szkolenia zarówno stacjonarne
jak i w formule Live Training ]
Live Training
to nie Webinar
To przede wszystkim Umiejętności,
a nie jedynie Wiedza
Szkolenie OTWARTE
(Dla osoby)
Stacjonarne lub
Live Training »
szkolenie online
Liczba osób: 1/12
Miejsce: Kraków
2 370 PLN ?
Szkolenie ZAMKNIĘTE
(Dla grupy)
Stacjonarne lub
Live Training »
szkolenie online
Liczba osób
stacjonarne: 15 / 15
online: 12 / 12
Miejsce:
Online, dowolne
9 970 PLN netto
Opis szkolenia
Celem szkolenia będzie wykształcenie proaktywnych postaw, nabycie praktycznych umiejętności związanych z budowaniem zespołu oraz przećwiczenie kluczowych elementów komunikacji interpersonalnej w specyfice Państwa branży, wpływających na efekty i jakość codziennej pracy. Uczestnicy otrzymają narzędzia pozwalające na skuteczne budowanie zespołu, integrację ludzi, którzy go tworzą, a także wzajemną współpracę pomiędzy nimi. Ponadto nauczą się jak radzić sobie w sytuacjach trudnych związanych z konfliktem w grupie.
Program szkolenia
I. ZESPÓŁ A JEDNOSTKA – KOMUNIKACJA W ZESPOLE RÓŻNORODNYM
- Co to jest zespół, rodzaje zespołów.
- Cechy wzorcowego zespołu.
- Etapy organizacji zespołu – omówienie faz formowania się grupy – odniesienie do zespołów uczestników.
- Procesy zachodzące na poszczególnych etapach i ich wpływ na relacje.
- Rola i znaczenie jednostki w grupie.
- Narzędzia usprawniające komunikację między jednostką a pozostałymi członkami zespołu.
Celem modułu jest uświadomienie uczestnikom roli i znaczenia współpracy w zespole oraz korzyści wynikających z dzielenia się wiedzą. Różnice między ludźmi i różne role odgrywane przez członków zespołu stanowią wartość, z której należy czerpać korzyści. To jak kształtują się zespoły ma ogromny wpływ na to, w jaki sposób się komunikujemy i odwrotnie. Poznamy zatem narzędzia pozwalające usprawnić te procesy. Temu właśnie jest poświęcony moduł pierwszy.
II. STYLE ZACHOWAŃ - ŚWIADOMOŚĆ WŁASNEGO STYLU KOMUNIKACJI Z POZOSTAŁYMI CZŁONKAMI ZESPOŁU
- Rutyna i stereotypy w procesie komunikacji.
- Podstawowe błędy i sposoby narzędziowe na ich unikanie.
- Style zachowań w zespole.
- Różnice w pracy zespołowej w zależności od preferowanego stylu zachowań – mechanizm poprawnej komunikacji wynikający z umiejętnego stosowania narzędzi.
- Jak się efektywnie komunikować?
- Specyfika komunikacji i działań danego stylu - właściwy przekaz i odbiór informacji.
- Komunikat nadany a odebrany.
- Jakie zadania preferują członkowie naszego zespołu - analiza i wnioski.
Moduł pozwalający się zrozumieć i zaakceptować. Jednocześnie pokazujemy uczestnikom co należy zrobić, by efektywnie się ze sobą komunikować, mimo różnic lub właśnie dzięki nim. Narzędzie dane uczestnikom pozwala uczyć tolerancji i wzajemnej akceptacji.
III. WŁAŚCIWA KOMUNIKACJA WSPIERAJĄCA WSPÓŁPRACĘ I PROWADZĄCA DO WZROSTU EFEKTYWNOŚCI ZESPOŁU
- Błędy w komunikacji międzyzespołowej.
- Sposoby porozumiewania się między ludźmi.
- Zasady komunikacji – SPM – okazywanie szacunku i dbanie o właściwe relacje.
- Znaczenie udzielania informacji zwrotnej w komunikacji międzyzespołowej.
- Znaczenie wzajemnego wsparcia i korzystania z własnych doświadczeń związanych z różnorodnością pracy i celami zawodowymi.
- Budowanie poczucia wspólnoty grupowej.
- Kształtowanie pozytywnych interakcji grupowych.
Ta część szkolenia stanowi podsumowanie wiedzy i utrwalenie umiejętności w obszarze komunikacji międzyzespołowej. Zwrócimy szczególną uwagę na jakość informacji zwrotnej i na jej znaczenie w kształtowaniu relacji międzyludzkich.
IV. ROZWIJANIE UMIEJĘTNOŚCI WSPÓŁPRACY W ZESPOLE
- Grupa ludzi a Zespół. Budowanie poczucia wspólnoty grupowej.
- Zwiększanie uczucia solidarności, uświadomienie własnego wkładu w rozwój i funkcjonowanie zespołów.
- Stworzenie okazji do wglądu w problemy zespołu, pobudzanie motywacji do działań integracyjnych.
- Korzyści wynikające z pracy w zespole różnorodnym.
- Budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa.
- Kształtowanie pozytywnych interakcji grupowych.
- Idea Killers – czyli kilka słów o tym jak współpracę i zaangażowanie skutecznie osłabić.
Moduł budujący świadomość ważności współpracy między ludźmi w organizacjach. Efekt synergii zespołowej zostanie ukazany w ćwiczeniach o charakterze procesu grupowego. Zbudujemy również poczucie wspólnoty w odróżnieniu od pojawiającego się zjawiska Idea Killers.
V. REGUŁY EFEKTYWNEJ PRACY W ZESPOLE
- Procesy i interakcje w zespole.
- Metaplan – metoda stanowiąca diagnozę sytuacji.
- Metody uzyskiwania efektu synergii i wyzwalania umysłu zbiorowego.
- Współdziałanie w sytuacjach zadaniowych.
- Siatka celów jako narzędzie coachingowe.
VI. SYTUACJE KONFLIKTOWE W ZESPOLE. ROLA CZŁONKÓW ZESPOŁU W ROZWIĄZYWANIU TRUDNYCH SYTUACJI
W życiu każdego zespołu zdarzają się trudne sytuacje. Konflikt jest wspólnym problemem jego uczestników. Tradycyjne postrzeganie konfliktu polegało na traktowaniu go jako zjawiska tylko i wyłącznie negatywnego. Źródła upatrywano w błędach zarządzania, nieumiejętności uświadomienia celu i wspólnych interesów. Pogląd ten jednak ewaluował. Stwierdzono, że konflikty w organizacjach są nieuniknione, a czasami nawet niezbędne. W module tym uczestnicy na bazie gier i casy study będą przyglądać się zjawisku konfliktu, a w symulowanych sytuacjach w nim bezpośrednio uczestniczyć. Na bazie tych doświadczeń wypracowana zostanie metodologia zarządzania konfliktem i narzędzi jego konstruktywnego rozwiązania.
- Dlaczego dochodzi do konfliktów? Czy konflikt zawsze jest zjawiskiem negatywnym?
-
Dylemat więźnia – gra / symulacja:
- Sposoby diagnozowania sytuacji konfliktowych.
- Test autodiagnostyczny „Zarządzanie sytuacją konfliktową”.
- Strategie i metody rozwiązywania konfliktów.
- Konstruktywne radzenie sobie z sytuacją konfliktu. Jak wykorzystać pozytywne i negatywne efekty konfliktów w zespole?
-
Efektywne zachowania członków zespołu w sytuacjach konfliktowych:
- Narzędzia i techniki wywierania wpływu w trudnych, konfliktowych sytuacjach.
- Techniki przeciwdziałania presji, manipulacji i agresji.
- Komunikacja w sytuacjach konfliktowych.
- Style zachowań i postawy w konflikcie – strategie wyboru.
- Asertywna komunikacja – obrona swoich racji, poglądów, a wybór racji korzystniejszych z punktu widzenia zespołu lub organizacji.
- Wykorzystanie narzędzi komunikacji wewnętrznej w zarządzaniu konfliktami.
- Współpraca czy rywalizacja? Ćwiczenia aktywizujące oparte na dylemacie więźnia.
- Analiza własnego stylu reagowania w sytuacji konfliktu.
- Konstruktywne sposoby radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych.
VII. KTO NAPRAWDĘ TU RZĄDZI? NIEFORMALNE ROLE GRUPOWE i STRUKTURY W ZESPOLE
- Diagnozowanie i użyteczność różnych ról grupowych.
- Jak możesz wykorzystać różne role osób w zespole do dobrej w nim współpracy?
- Formowanie się koalicji w twoim zespole.
- Charakter kultury organizacyjnej a przyjmowane sposoby współpracy w zespole.
VIII. DIAGNOZA TWOJEGO ZESPOŁU – COACHING GRUPOWY Z UCZESTNIKAMI
- Faza rozwoju twojego zespołu.
- Twoje reakcje na to co dzieje się w zespole.
- Co możesz zrobić aby wspierać efektywność działań swojego zespołu?
- Diagnoza interakcji w zespole.
- Jak zrozumieć swój zespół i to co się w nim dzieje?
- Czego potrzebują ludzie aby efektywnie działać?
- Warunki efektywności zespołu PERFORM.
IX. KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA W ZESPOLE
- Wprowadzenie do komunikacji organizacyjnej.
- Komunikacja wewnętrzna jako kluczowy element kultury organizacyjnej, budowanie fundamentów organizacji uczącej się, w której przepływ informacji jest warunkiem szybkiego rozwoju.
- Rozwijanie indywidualnych kompetencji komunikacyjnych – znaczenie inteligencji emocjonalnej.
- Znaczenie relacji między współpracownikami dla budowania sprawnego systemu komunikacji wewnętrznej.
X. KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA JAKO PODSTAWA KSZTAŁTOWANIA DOBREJ KOMUNIKACJI WEWNĄTRZ ZESPOŁU
- Poziomy i zakresy komunikacji.
- Modele procesu komunikowania się – wybrane modele i ich charakterystyka.
- Kanały komunikacji i ich znaczenie w odbiorze informacji.
- Budowanie wiarygodności rozmówców poprzez spójność komunikatów werbalnych i niewerbalnych.
- Tworzenie sieci komunikacyjnych adekwatnych do rodzaju zadania – ćwiczenia praktyczne.
- Diagnoza i eliminowanie barier komunikacji towarzyszących komunikacji pionowej i poziomej.
XI. ZARZĄDZANIE PRZEPŁYWEM INFORMACJI W ZESPOLE
- Kanały komunikacji – koszty i skuteczność.
- Strategie doboru celu, metody, struktury i sprzężenia zwrotnego adekwatnego do rodzaju danej sytuacji.
- Czynniki, które wpływają na skuteczność komunikowania się w zespole.
- Podział informacji na adresowaną i dostępną oraz stworzenie systemu rangowania informacji w zespole.
- Optymalizowanie ilości, rodzaju i formy wykorzystywanych w zespole dokumentów, informacji.
XII. ISTOTA I ZNACZENIE TWÓRCZEGO ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW W ZESPOLE
-
Pojęcie myślenia twórczego oraz twórczego rozwiązywania problemów:
- Problemy zamknięte i problemy otwarte - zadania wstępne, których celem jest ukazanie uczestnikom różnicy pomiędzy problemami konwergencyjnymi (zamkniętymi), a problemami dywergencyjnymi (otwartymi).
- Na czym polega sztuka bycia kreatywnym i tworzenia nowatorskich rozwiązań.
- Kreatywność jako cecha osobowa oraz kreatywność, jako proces grupowy.
- Myślenie kreatywne, a innowacyjność.
- Fazy Kreatywnego Rozwiązywania Problemów - prezentacja schematu rozwiązywania problemów oraz omówienie jego etapów z wykorzystaniem przykładów problemów: finding, solving i evaluating.
-
Niezbędne zdolności w fazie generowania pomysłów:
- Płynność myślenia.
- Giętkość myślenia.
- Oryginalność myślenia.
- Wrażliwość na problem.
- Czym jest proces Looping"u?
- Bariery w myśleniu kreatywnym.
-
Zjawisko Idea Killers w miejscu pracy - na tym poziomie uczestnicy poznają przeszkody określane jako „Mordercy pomysłów", a także ich destrukcyjny charakter:
- Ćwiczenie „Rebusy kreatywności”.
- Zadanie indywidualne o nazwie „Idea Killers w miejscu pracy", trakcie którego uczestnicy wypełniają listę zdań antytwórczych, a następnie rozwiązują problem aluzyjności powiedzeń – zawalidróg.
XIII. STRATEGIA NIETYPOWYCH POWIĄZAŃ (TWÓRCZEGO KOMBINOWANIA) – METODY INDYWIDUALNEJ PRACY KREATYWNEJ W ZESPOLE
- Przedstawienie istoty strategii, która przejawia się w łączeniu odległych skojarzeń w celu stworzenia rozwiązań wychodzących poza rutynę i przyjęte od dawna schematy.
- Łańcuch i gwiazda skojarzeń - uczestnicy poznają dwa główne typy operacji skojarzeniowych, a także technikę Cluster, która łączy zalety gwiazdy i łańcucha skojarzeń. Wykonują również zadanie praktyczne.
- Techniki „Random Word" i „Random Picture" jako sposoby odzyskiwania nowatorskiego wglądu w istotę problemu, poszukiwania odległych skojarzeń i przeciwdziałania zanikowi weny twórczej.
-
Sieć poszukiwań - metoda wykorzystująca procesy kojarzeniowe do poszukiwania wielu przydatnych rozwiązań problemów projektanckich. Zorganizowanie pracy zespołowej mającej na celu łączenie różnych skojarzeń dla wygenerowania dużej liczby konkretnych pomysłów, mających szanse natychmiastowego zastosowania w praktyce:
-
Strategie pobudzające myślenie kreatywne – ćwiczenia m.in.:
- strategia łączenia
- strategia czujności i kruszenia
-
Techniki myślenia kreatywnego i tworzenia nowych rozwiązań – ćwiczenia m.in.:
- odmienne punkty widzenia
- technika wymuszania połączeń
-
Strategie pobudzające myślenie kreatywne – ćwiczenia m.in.:
XIV. STRATEGIA ODROCZONEGO WARTOŚCIOWANIA W ZESPOLE
- Przedstawienie istoty strategii polegającej na oddzieleniu w pracy grupowej etapu generowania pomysłów od etapu ich ewaluacji, a także odroczeniu krytyki na czas wymyślania. Wprowadzenie.
- Koszyk pomysłów - konkretne zadanie do rozwiązania z zastosowaniem tej techniki.
- Zestawienie zasady odroczonego wartościowania z klasycznymi regułami „burzy mózgów" - model Osborna. Uczestnicy biorą udział w krótkiej sesji pomysłowości przeprowadzonej według czterech reguł burzy mózgów.
- Ćwiczenie zespołowe, w czasie którego uczestnicy rozwiązują praktyczny problem, stosując pisemną odmianę metody „burzy mózgów". Przedstawienie kategorii „paradoksalnej burzy mózgów", jako antidotum na sztywność myślenia, ojcowski afekt i fiksację funkcjonalną oraz zapoznanie z zasadami nowego typu „burzy mózgów", wykorzystującej paradoks, negację i inwersję znaczeń.
- Omówienie Metody Walta Disneya - pomnik Mickiewicza.
- Metoda Mataplanu - uczestnicy poznają zasady metody Metaplanu, łączącej rozpoznanie sytuacji problemowej i jej przyczyn z poszukiwaniem najlepszych rozwiązań, a także dowiedzą się o jej przydatności w sytuacji braku zaufania i umiejętności asertywnego krytykowania cudzych pomysłów.
- Metoda sześciu myślowych kapeluszy (Edward de Bono) – ćwiczenie.
- Metoda „Muzealna” – rozwiązywanie zagadnienia zgłoszonego przez uczestników.
- ZWI – rozwiązywanie zagadnienia zgłoszonego przez uczestników.
Method Balance TM
Metody pracy stosowane podczas szkolenia:
Symulacje i case study

Gry + Symulacje

Scenki, odgrywanie ról

Ćwiczenia indywidualne

Ćwiczenia grupowe

Dyskusje moderowane

Testy, kwestionariusze

Coaching

Prezentacje

Burza mózgów

Zadania indywidualne
Informacje dodatkowe
AGENDA
Szkolenia Otwarte - LIVE TRAINING
[Online]
3 dni * 4h - ÷
Szkolenia Otwarte - STACJONARNE
[Warszawa, Kraków, Poznań]
2 dni * 8h - ÷
Szkolenia Zamknięte
[Live Training i Stacjonarne]
Agenda ustalana indywidualnie
CENA SZKOLENIA OBEJMUJE
- materiały szkoleniowe
- dyplom ukończenia szkolenia
- pomoc i konsultacje po szkoleniu
- obiady i przerwy kawowe (Szkolenia Otwarte w formule Stacjonarnej)
SZKOLENIE ZAMKNIĘTE
- Forma grupowa szkolenia daje możliwość dostosowania go zarówno do oczekiwań szkolonej grupy, jak i do potrzeb organizacji.
- Możecie Państwo skorzystać z opcji badania potrzeb szkoleniowych na różnych stopniach zaawansowania.
- W przypadku formy grupowej macie Państwo wpływ na kształt programu szkolenia i dobór stosowanych metod - elementy te są z Państwem indywidualnie konsultowane.
- Szkolenie w opcji grupowej może zostać wzbogacone o dodatkowe elementy, jak chociażby: coaching, indywidualny feedback od Trenera/Eksperta, czy follow up.
- W tym wariancie szkolenia to Państwo decydują o jego terminie i miejscu, gdzie się odbędzie.
- Szkolenie może być prowadzone przez dwóch Trenerów/Ekspertów.
- W tej opcji macie Państwo możliwość przeszkolenia jednocześnie nawet kilkuset osób - dysponujemy szeroką grupą Trenerów/Ekspertów o identycznym poziomie merytorycznym i warsztatowym.