ZADANIE WDROŻENIOWE
Zadanie wdrożeniowe do wykonania po szkoleniu, polegać będzie na zastosowaniu w praktyce elementów, które omawiane były podczas szkolenia.
Dla przypomnienia szkolenie odbyło się w czerwcu, poznawałeś różne narzędzia, których celem jest pomoc Tobie w codziennej pracy z Twoim zespołem oraz narzędzia wspierające rozwój pracowników.
Podczas poprzedniego szkolenia poruszaliśmy tematy:
- Odpowiedzialność i współpraca przy realizacji zadania.
- Cykl komunikacji z pracownikiem: - delegowanie zadań zgodnie z regułą SMART; - rozmowy monitorujące; - rozmowa oceniająca.
TREŚĆ ZADANIA
- 1. Zaplanuj spotkanie z Twoimi pracownikami, których celem będzie omówienie działań rozwojowych dla każdego z nich.
- 2. Przygotuj się do spotkania. Do tego celu wykorzystaj materiał, który zamieszczamy w „kolejnych krokach”. Materiał dotyczy analizy słabych i mocnych stron pracownika.
- 3. Po analizie mocnych i słabych stron pracownika oraz jego potrzeb rozwojowych, zdecyduj w którym szkoleniu powinien wziąć udział pracownik. Szkolenia odbędą się we wrześniu. Porozmawiaj z pracownikiem o tym szkoleniu oraz ustal z nim cel związany z tym szkoleniem.
Kolejne kroki
- 1. Przypomnij sobie wartości jakie obowiązują Ciebie i Twoich pracowników.
- 2. Wypełnij kartę rozwoju indywidualnego pracownika (załącznik) analizując ich mocne i słabe strony. Zastanów się jakie masz oczekiwania w stosunku do swojego zespołu i poszczególnych pracowników. W ten sposób powstanie mapa Twojego zespołu.
Jakie działania powinieneś podjąć by zespół rozwijał się i był jeszcze bardziej efektywny?
- KONTYNUUJ
- PRZESTAŃ
- ZACZNIJ - PLAN
Pytania pomocnicze – przygotowanie i prowadzenie rozmowy:
W rozmowie z pracownikiem możesz wykorzystać poniższe pytania. Ważne jest byś sam potrafił na nie udzielić odpowiedzi.
KONTYNUUJ
Dotyczy tych sytuacji kiedy jesteś zadowolony z pracownika. Pracownik ma utrzymać zachowania i postawę.
- 1. Które działania wykonywane przez pracownika przynoszą największe efekty?
- 2. Co konkretnie pracownik robi najlepiej? Podaj przykłady zachowań? Jakie są mocne strony pracownika? Co cenisz w pracowniku?
PRZESTAŃ
Dotyczy tych sytuacji z których nie jesteś zadowolony. Co chcesz żeby pracownik przestał robić?
- 1. Jakie są słabe strony pracownika? Co powinien zmienić? Podaj przykłady zachowań?
ZACZNIJ
Dotyczy tych zachowań, które powinny się pojawić, są one konsekwencją tego co pojawiło się w punkcie przestań. Najpierw określ zachowania, działania następnie stwórz do nich konkretny plan.
- 1. Co konkretnie zamierzasz zrobić?
- 2. Od kiedy zamierzasz zacząć?
- 3. Od czego zamierzasz zacząć?
- 4. Czy to działanie pozwoli zrealizować Twój cel?
- 5. Jakie przeszkody możesz napotkać?
- 6. Jakiego wsparcia potrzebujesz?
- 7. W jaki sposób i kiedy uzyskasz to wsparcie?
- 8. Jakie inne kwestie mogą wchodzić w grę?
Możesz również skorzystać z pytań dodatkowych, które nakierują Cię na odpowiedź jakie będzie najlepsze szkolenie dla Twojego pracownika.
Tematy szkoleniowe do wyboru dla:
1. Pracowników:
- Planowanie własnego rozwoju.
- Asertywność, komunikacja, radzenie sobie ze stresem.
- Efektywność osobista- odpowiedzialność.
- Rozwiązywanie problemów/ kreatywność.
2. Menedżerów:
- Trening umiejętności menedżerskich.
- Motywowanie pracowników, delegowanie oraz rozmowa na temat wyników.
3. Kadra zarzadzająca (Top Managment):
Zdecyduj, który temat szkoleniowy będzie najlepszy dla Twojego pracownika.
Jeśli powyższe szkolenia nie spełniają oczekiwań Twoich w odniesieniu do potrzeb Twojego pracownika. Powiedz nam o tym czego konkretnie potrzebujesz Ty i Twój pracownik.
Obszary pomocnicze do diagnozowania:
Efektywność osobista zarządzanie czasem:
- 1. Wyznacza cele długoterminowe
- 2. Daje sobie czas na poznanie i zaplanowanie ogólnego zakresu pracy danego dnia/tygodnia
- 3. Wyłania priorytety spośród dużej ilości celów/ zadań i hierarchię ich realizacji
- 4. Eliminuje bezproduktywne czynności i czynniki niepotrzebnie „kradnące czas”
- 5. Zaczyna swoją pracę od spraw najważniejszych/ Sprawy ważne i pilne wykonuję samodzielnie w pierwszej kolejności
Kreatywność rozwiązywanie problemów
- 1. Wykorzystuje indywidualną „burzę mózgów” (swobodne wymyślanie pomysłów) w zadaniach wymagających twórczości/pracy umysłowej
- 2. Najpierw generuje swobodnie pomysły, dopiero później je oceniam i weryfikuję
- 3. Do rozwiązywania problemów wykorzystuje skojarzenia/ analogie spoza obszaru rozwiązywanego problemu
- 4. Notuje z wykorzystaniem „mapy myśli” (mind mapy)
- 5. Dostrzega problemy w otaczającej mnie rzeczywistości i analizuję je
Komunikacja
- 1. W celu zebrania puli potrzebnych informacji zadaje pytania otwarte
- 2. Dla potwierdzenia zrozumienia drugiej strony w komunikacji parafrazuje sens jego wypowiedzi
Udziela informacji zwrotnej w oparciu o fakty i konkretne informacje
Rozwiązuje pojawiające się konflikty dążąc do satysfakcji obu stron/współpracy - 3. Angażuje inne osoby do realizacji zadań
- 4. Dzieli się wiedzą z pracownikami
Asertywność
- 1. Otwarcie wyraża swoje zdanie, potrzeby i uczucia
- 2. W sytuacjach łamania swoich granic stawi granice
- 3. Odmawia kiedy jest taka potrzeba nie raniąc innych
- 4. Myśli w sposób pozytywny o sobie